Voorbereiding
Elk jaar proberen we met enkele vrienden voor een paar dagen op stap te gaan met de motorfiets. Dit jaar trekken we voor 8 dagen naar de Franse Alpen, meer bepaald naar de Regio Provence-Alpes-Côte d’Azur. Sinds 01 januari 2016 spreken we in Frankrijk over de 13 nieuwe regio’s. De regio’s zijn een samenvoeging van de vorige departementen naar grotere entiteiten. Een hertekende kaart ziet er als volgt uit. Wie graag iets meer wil weten over deze nieuwe regio’s kan hier iets meer lezen.
Het verste punt waar we 2 dagen overnachten is Digne-les-Bains (net iets meer dan 1000 km van bij ons). De heen en terugreis doen we telkens in 3 dagen. De eerste en de laatste dag gaan hoofdzakelijk op snelwegen rijden. De andere dagen verkennen we volop de streek waar we doorrijden en hopen enkele mooie ritten te kunnen maken.
We vertrekken op zondag 21 mei en hopen in goeie omstandigheden terug thuis te zijn op zondag 28 mei. Zoals andere jaren proberen we er een leuke motorvakantie van de te maken en verwachten natuurlijk mooi en zonnig weer. Overzichtskaart van de reis.
Dag 1 – Kortrijk – Langres (455 km)
Zondag 21 mei 2017
Vanmorgen om 08u15 was het verzamelen geblazen op de parking van het benzinestation Shell op de E17 te Kortrijk (Marke). Iedereen is stipt op tijd en na een eerste groepsfoto vertrekken we via Rijsel richting Reims.
Van bij ons vertrek kan Jean het niet laten om al even de plezante af te geven.
Het weer kan bijna niet beter zijn om met de moto te rijden: niet te koud, droog en volop zon. Kort na de middag zijn we net voorbij Reims voor de picknick.
Tussen Reims en Châlons-en-Champagne verlaten we de autosnelweg om de resterende 200 km via de gewestelijke wegen te volgen. Rijden met de moto in Frankrijk is een echte verademing: mooie banen, weinig verkeer, charmante dorpjes en een magnifieke natuur. Enig nadeel is misschien dat je hier en daar toch op de snelheid moet letten om geen prijs te vangen aan een flitspaal.
Om 17u30 krijgen we ons einddoel van de dag reeds in zicht, nl. het kleine middeleeuwse stadje Langres. Jammer dat we geen zullen hebben om het stadje zelf te bezoeken. Maar dat wordt een reden om eens terug te keren.
We overnachten in een relatief nieuw hotelletje even buiten de stad. Heel netjes maar met wat kleine kamertjes, zo net genoeg om te overnachten.
Op zondagavond kunnen we er ook niet eten en moeten we uitwijken naar een restaurant in de onmiddellijke buurt: La Pataterie
Vandaag reden we in totaal 05u40 voor een afstand van 455 km (waarvan ongeveer 250 km op autosnelweg). Volgens mijn GPS was mij gemiddelde snelheid 83 km/u met een hoogste snelheid van 124 km/u.
Morgen rijden we verder richting Dijon – Lyon tot juist voor Grenoble.
Dag 2 – Langres – Beaucroissant (345 km)
Maandag 22 mei 2017
Na ons ontbijt vertrekken we onder een stralende zon verder richting zuiden. Van dagrit van ongeveer 345 km is opnieuw een 200 km op autosnelweg voorzien. Kwestie van een beetje vooruit te geraken.
Murphy lijkt ons echter ook mee te zijn want door een onoplettendheid van de onze koprijder wordt een foutieve afslag gekozen en belanden we in de verkeerde richting op de autosnelweg. Er zit dan maar niks anders op om verder te rijden tot de eerstvolgende afrit en terug omkeer te maken wat resulteert in 50 km meer rijden. Maar geen probleem er zijn ergere dingen in het leven.
De rit zelf verloopt verder rimpeloos met voldoende stops en momenten van verpozen.
Voorbij Dole zien we het landschap overgaan van vrij vlak naar bergachtig.
Bij een volgende stop krijg ik zelfs mijn eerste “Col” te verwerken.
Eén fris pintje is dan ook de beste dorstlesser bij een temperatuur van ruim 25 graden. Intussen heb ik ook al mijn zomer motorvest aangetrokken en brengt de wind in de mouwen een welgekomen afkoeling.
Omstreeks 17u30 komen we aan bij ons 2de Hotel in Beaucroissant.
Vanuit onze kamer hebben we al een mooie voorproef van de Alpen die we morgen gaan verkennen.
Onze dagrijstatistiek.
We reden vandaag 395 km (345 km voorzien + 50 km extra). Mijn gemiddelde snelheid bedroeg 79 km/u met een maximum van 122 km/u. Onze tijd in beweging bedroeg in totaal 05u03.
Morgen rijden we de Alpen in proberen enkele Cols over te geraken. Op ons programma stond ondermeer de Col du Galibier (2646 meter) doch deze blijkt nog tot eind deze week gesloten voor het verkeer (te veel sneeuw). we gaan dus onze route iets moeten aanpassen.
Dag 3 – Beaucroissant – L’Argentière-la-Bessée (355 km)
Dinsdag 23 mei 2017
Vanmorgen terug prachtig weer om te vertrekken. Onze zomer-motorkledij zal zeker van pas komen. de bedoeling is om vandaag de Col du Galibier over te rijden maar er was nogal wat twijfel of de weg open zou zijn. Volgens de ene bron was er geen probleem volgens de andere zou de Col pas volgend weekend open gaan. We gaan het toch maar wagen en vertrekken voor onze voorziene route.
Vanaf het Hotel rijden we richting Grenoble. We moeten wel noodgedwongen de heel drukke stad doorkruisen. Onze eerste Col op het programma is de Croix de Fer (2067 meter) en de Col du Lautaret (2058 meter).
De landschappen die we te zien krijgen zijn fenomenaal.
Even verder komen we in Saint-Michelle-de-Maurienne waar we de D902 moeten nemen richting van de Galibier. Daar blijkt effectief dat de Galibier nog steeds niet geopend is voor het verkeer. Na overleg met een doorgewinterde wielertoerist besluiten we een stukje terug te rijden en de richting Italië te rijden om via Susa terug naar Briançon te komen.
Dit blijkt dan wel een meerafstand van 100 km maar volgens de verkregen informatie moeten we zo de Col du Mont Cenis (2083 meter) over die zeker de moeite zou zijn om mee te nemen. Iets wat even later volledig blijkt te kloppen.
Meer boven op de Col.
Onze geplande rit van 235 km is zo wel uitgelopen tot 353 km maar we hebben wel een heel prachtig stuk van de Alpen gezien.
De dagrijstatistiek.
We reden vandaag 355 km (235 km voorzien + 120 km extra). Mijn gemiddelde snelheid bedroeg 45 km/u met een maximum van 94 km/u. Onze tijd in beweging bedroeg in totaal 07u44.
Morgen staat de 2de Alpendag op het programma met de Col de la Bonette en de Hoogste weg van Europa (2715 meter).
Hôtel Restaurant GlaizetteDag 4 – L’Argentière-la-Bessée – Dignes-les-Bains (270 km)
Woensdag 24 mei 2017
Zoals de andere dagen vertrekken we vanmorgen omstreeks 09u00 voor onze nieuwe trip. De eerste Col die we oprijden is de Col de Var (2109 meter). Ook deze Col is nog maar pas terug open. Her en der is men van de gelegenheid gebruik aan het maken om de beschadigde plekken of stroken in het wegdek te herstellen.
De beelden boven op deze Cols kan men moeilijk beschrijven. Je kan ze ook moeilijk vastleggen op foto. Gewoon geen woorden voor.
Na de Col de Var komt de Col de la Bonette (2715 meter) aan de beurt. De weg die ons omhoog brengt tot aan de top is de hoogte weg van Europe. De eigenlijke top van de Col ligt nog een klein stukje hoger op 2802 meter. Dit laatste is echter nog niet bereikbaar door de sneeuw die nog er plaatse ligt.
Hieronder staan het op het momenteel hoogst bereikbare deel. In de verte zie je nog de sneeuwruimers staan die de rest van weg nog moeten vrij maken. Op bepaalde plaatsen ligt de sneeuw op de randen van de weg nog meer dan 2 meter hoog.
Bij het dalen komen we deze mooie waterval met smeltwater uit de bergen tegen.
De laatste Col voor vandaag wordt de Col de la Couilolle (1678 meter). De naam is minder gekend maar de eerder smalle weg naar de top is fenomenaal. In de klim komen we ook het kleine dorp Roubion tegen dat tegen de bergflank geplakt ligt.
Na de daling rijden we een stukje langs de Var.
De dagrijstatistiek.
We reden vandaag 287 km. Mijn gemiddelde snelheid bedroeg 47 km/u met een maximum van 93 km/u. Onze tijd in beweging bedroeg in totaal 06u01.
In dit hotel blijven we 2 nachten. Morgen maken we rondrit naar de Gorges du Verdon en passeren we in Castellane.
Hôtel Le Saint Michel Digne-Les-BainsDag 5 – Dignes-les-Bains – Rondrit naar de Gorges du Verdon (220 km)
Donderdag 25 mei 2017
Vandaag wordt even een meer rustige dag. Vanuit Dignes-les-Bains gaan we de Gorges du Verdon verkennen. We starten langs de zuid zijde en keren in een lus terug via de noord flank.
Pauzeren en de dorst lessen doen we ook natuurlijk ook regelmatig.
Beeld in de verte op de monding van de Verdon in de Lac de Sainte Croix het op 1 na grootste stuwmeer in Frankrijk.
De beelden in de diepe kloof zijn adembenemend.
Op het einde van de Gorges buigen we af naar het zuiden en maken even halt in Castellane.
Panorama aan het Point Sublime op de zuidflank van de Verdon.
Beeld op de monding van de Verdon.
Op de landerijen in de omgeving is de lavendel volop aan het groeien. Binnen afzienbare tijd wordt dit een prachtig paars tapijt.
De dagrijstatistiek.
We reden vandaag 220 km. Mijn gemiddelde snelheid bedroeg 47 km/u met een maximum van 87 km/u. Onze tijd in beweging bedroeg in totaal 04u36.
Op het einde van onze dag krijgen we een eenvoudig maar lekkere BBQ aangeboden in het hotel.
Minder goed nieuws is dat Carel problemen heeft gekregen met de voorrem van zijn motorfiets. We gaan moeten zoeken of hier morgen een Yamaha garage open is om het probleem te repareren.
Hôtel Le Saint Michel Digne-Les-BainsDag 6 – Dignes-les-Bains – Chambéry (280 km)
Vrijdag 26 mei 2017
Vandaag beginnen we aan onze terugreis. Door de motorpech aan één van de motorfiets moet er echter eens een oplossing gevonden worden voor de herstelling of de repatriëring. Door de feestdag van Hemelvaart gisteren blijken heel wat garages gesloten.
Koen, die al snel op zoektocht gegaan is, vind een garage in het centrum van Digne die open is. het is wel even wachten op de baas om te kunnen bepalen welke de schade juist is en of ze herstelbaar is.
Aan de remmen werken doen ze wel degelijk …
Uiteindelijk blijkt het mankement niet echt bij de remmen te liggen doch bij e en gebroken voorlager waardoor het voorwiel kan slingeren de remmen niet goed aansluiten.
Uiteindelijk wordt er beslist om met 5 intussen verder te rijden en dat Carel en Koen na de herstelling zullen achter komen.
Onderweg komen we voor het grote stuwmeer op de Durance.
Ergens onderweg.
De dagrijstatistiek.
We reden vandaag 276 km. Mijn gemiddelde snelheid bedroeg 52 km/u met een maximum van 91 km/u. Onze tijd in beweging bedroeg in totaal 05u24.
Dag 7 – Chambéry – Villegusien Le Lac (310 km)
Zaterdag 27 mei 2017
Terug met goed gemoed vertrekken we vanmorgen van ons hotel. Het weer is andermaal prachtig. In de namiddag zullen we tot 32 graden halen.
Voor de eerste verrassing zorgt onze Jean. Zijn GPS is zoek !!! Alles doorzocht op de moto, terug naar de kamer, alle tassen uitgekeerd en niks te vinden. Tot we dan toch vertrekken en hij het toestel voelt zitten in een tasje van zijn motorvest, oef …
Na een 30 km geraak ik de groep kwijt. Ik volg de route verder op mijn TomTom maar kom ze niet tegen. Na een telefoontje blijkt dat Koen, die ook een TomTom heeft en exact dezelfde route kan zien, naar mij op weg is. Samen maken we een klein ommetje en komen dan toch terug bij de andere. Waar een verkeerde instelling (!) in een Garmin al niet kan voor zorgen.
Onderweg maak ik geen foto’s vandaag. Niet dat de streek niet mooi is maar we worden wat moe van kiekjes maken zeker. Toch nog deze groepsfoto voor de hotel bij onze aankomst.
Na ons wat te hebben opgefrist genieten we nog van een lekkere maaltijd op het terras buiten. Morgen vertrekken we terug naar de homebase.
De dagrijstatistiek.
We reden vandaag 340 km (normaal 310 km + een ommetje van 30 km). Mijn gemiddelde snelheid bedroeg 61 km/u met een maximum van 125 km/u. Onze tijd in beweging bedroeg in totaal 05u27.
Dag 8 – Villegusien Le Lac – Kortrijk (470 km)
Zondag 28 mei 2017
Vanmorgen hebben we andermaal een stralende zon aan de hemel. Dit fantastische weer blijft maar aanhouden. Hier in de streek is nog niks te bespeuren van onweder of iets dergelijks. Hopelijk kunnen we het zo houden tot thuis.
We kiezen voor de snelle weg via de autosnelwegen over Troyes, Reims, Arras. Met een regelmatige stop om de benen wat te strekken en een paar tankbeurten komen we ergens laat in de namiddag in Kortrijk.
Dat was het dan voor onze reis in 2017 …
De dagrijstatistiek.
We reden vandaag 470 km. Mijn gemiddelde snelheid bedroeg 106 km/u met een maximum van 130 km/u. Onze tijd in beweging bedroeg in totaal 04u22.
In totaal reed ik volgens mijn kilometerteller 2865 km.