Voorbereiding
Onze 3de 7-daagse motoruitstap met de Bende van Jean is aangebroken. We vertrekken op maandag 08 juli en zijn terug thuis op zondag 14 juli. Dit jaar rijden we andermaal naar Frankrijk. We kozen dit jaar voor de streek rond de rivier Dordogne. Het is iets verder weg maar dat moet ook lukken. We zijn van plan heel vroeg in de morgen aan te zetten om op een mooi uur bij onze eerste avondstop aan te komen. Onze uitvalsbasis is Argentat, een klein dorpje van ongeveer 3100 inwoners, gelegen in het Departement Corrèze – Regio Limousin. De Limousin heeft 3 departementen : De Creuse, de Corrèze en de Haute-Vienne. Het departement Corrèze ligt eigenlijk rechts van het departement Dordogne aan de bovenloop van de gelijknamige rivier.
Op het kaartje hieronder zie je bij benadering de reisweg die we gaan volgen en de 3 lussen die we ter plaatse gaan rijden. Het kaartje is interactief met Google Maps. Je kan het naar wens verschuiven, vergroten of verkleinen. Als je onderaan het kaartje op “View larger map” klikt, krijg je ook wat meer details (o.a. gebruikte kleuren) over de ritten te zien. Tip: als het kaartje niet onmiddellijk te zien is op het scherm kan de F5 toets (vernieuwen) van pas komen.
De nodige voorbereidingen zijn genomen, de reservaties voor de Hotels zijn geboekt, de versleten banden zijn vernieuwd en het enige wat we nog nodig hebben is mooi weer. Normaal zou onze groep dit jaar uit 7 moto’s bestaan, doch op het laatste moment heeft één vriend er toch voor gekozen niet mee te vertrekken. Jammer, maar elke vrije keuze is een goeie keuze en daar kan je weinig over discussiëren. We rijden dus met 6.
Dag 1 – Kortrijk – La Souterraine (627 km)
Maandag 08 juli.
Vanmorgen vertrokken we om 07:oo uur in Marke (E17 Shell-benzinestation). Zoals gisteren stelt zich een prachtige dag voor met veel zon en een goeie temperatuur. Uiteindelijk zal het het nog HEEL warm worden in Frankrijk. We zijn met 5 aan de start. Philip sluit aan vanavond in La Souterraine omdat hij vooraf familie ging bezoeken in Frankrijk.
Van links naar rechts zien we Georges, Koen, Jean, Carel en Bernard. We kiezen voor een reisweg met een flink stuk autosnelweg maar ook een 250 km langs de kleinere nationals en departementale wegen. Het rijden verloopt heel vlot en zonder problemen. In Sully-s-Loire passeren we een mooi kasteel waar we even een fotootje nemen.
Omstreeks 18:30 uur komen we aan in ons hotel waar Philip ons opwacht. Je ziet dat hij voordien al lekker aan het zwembad gelegen heeft. Vanaf nu zijn we met 6.
We sluiten de avond met een lekkere maaltijd op het terras van het hotel. Morgen rijden we verder naar Argentat.
Inter-Hotel Alexia *** – http://www.hotelalexia.com/
Dag 2 – La Souterraine – Argentat (210 km)
Dinsdag 09 juli.
Vanmorgen komen we wakker met 23 graden buiten, een blauwe hemel en een mooie opkomende zon. Dat belooft weer voor de rest van de dag.
Gisteren zijn we het relatief vlakke departement Creuse binnen gereden. Vandaag rijden we verder zuidwaarts door het meer heuvelachtige en bosrijke Correze tot Argentat aan de bovenloop van de Dordogne.
De Dordogne is een rivier in Frankrijk die ontspringt in Mont-Dore uit de Dor en de Dogne op de noordflank van de Puy de Sancy, met 1885m de hoogste top van het Centraal Massief. Kort na de bron stroomt de Dordogne langs het kuuroord La Bourboule om daarna zijn loop pal zuid te vervolgen. Op de bovenloop van de rivier werden tussen Bort-les-Orgues en Argentat vanaf 1932 tot 1957 vijf stuwdammen en hydro-elelektrische centrales gebouwd die door de staatsmaatschappij Electricité de France uitgebaat worden. Een van de stuwdammen in de Dordogne is de Marègesdam. Vanaf Argentat stroomt de Dordogne westwaarts door Périgord langs Souillac en Bergerac. Vanaf hier kan je op diverse plaatsen een kano huren en die, na een tocht op de ondiepe rivier met stroomversnellingen, verder stroomafwaarts weer inleveren. Vanaf Saint Pierre-d’Eyraud is de Dordogne bevaarbaar voor de gemotoriseerde pleziervaart. In Libourne wordt de Dordogne een brede rivier onderhevig aan de getijden en bij de “Bec d’Ambès” ten noorden van Bordeaux vloeit ze samen met de Garonne om de Gironde te vormen en uit te monden in de Atlantische Oceaan bij Royan.
Onze rit van vandaag, over smalle en soms bredere departementale wegen, met een overvloed aan bochten, is werkelijk fantastisch.
Iets na de middag komen we aan het grote Lac de Vassiviere. Het stuwmeer heeft een oppervlakte van 9,76 vierkante kilometer en ligt op een hoogte van 65o meter. Het zorgt voor de belangrijkste deel van de watervoorziening van de Limousin en is een van de grootste stuwmeren in Frankrijk. Het wordt hoofdzakelijk gevoed door het riviertje de Maulde.
Daar genieten we van een korte platte rust in de schaduw van de bomen. Motorrijden hoeft niet altijd uitputtend te zijn.
Tijdens de rit rijden we doorheen vele pitoreske dorpjes, het ene al mooier dan het andere. Hieronder een foto vanop de brug over het riviertje Le Bourg in Saint-Bazile-de-la-Roche.
Omstreeks 17:00 uur komen we aan in ons hotel in Argentat. Waar we gisteren wat minder tijd voor hadden moet hier zeker lukken, namelijk een duikje in het frisse water van het zwembad in de achtertuin. Iedereen is in zijn nopjes en we kijken uit naar morgen.
Na het avondeten doe ik een poging om onze blog aan te vullen doch dit lukt maar met veel wachten en herbeginnen. De internetverbinding blijkt niet zo optimaal te zijn. Misschien vinden we morgen een beter plaats in het hotel met een goeie verbinding.
Hotel Le Sablier Du Temps *** – http://sablier-du-temps.com/fr/lhotel
Dag 3 – Rondrit zuid-west (oranje) (268 km)
Woensdag 10 juli
Vannacht is het hier gelukkig een flink stuk afgekoeld zodat we vanmorgen een 16 graden hebben. De voorspellingen geven voor de middag een 29 graden met een kans op onweer. We zien wel of dit het geval wordt.
De kamers in het hotel zijn eenvoudig, mooi onderhouden en heel net maar wat gedateerd. Het eten is wel prima in orde en heel verzorgd. Straks gaan we iets vroeger dan gisteren ontbijten om tijdig te kunnen vertrekken. Zo krijgen we opnieuw wat tijd vanavond voor een plons in het zwembad.
Onze rit voor vandaag brengt ons van de Correze naar het departement van de Lot. We rijden eveneens door een groot stuk van het Parc Naturel Regional des Causses du Quercy. Onderweg zien we heel wat prachtige kastelen en middeleeuwse dorpen, zoals hier Castelnau met zijn oude burcht.
In dit natuurpark ligt eveneens het wereldbefaamde stadje Rocomadour tegen de flank van een 150 meter hoge rotswand in de vallei van de Alzou. Het middeleeuws stadje is vandaag een van de belangrijkste toeristische trekpleisters in Frankrijk na deMont Saint-Michel en de Eifeltoren in Parijs. Het is ook sinds de 12e eeuw een bedevaartsoord voor de Zwarte Maagd en het graf van de Heilige Amadour.
Vandaag voelt de rit warmer aan dan gisteren omdat we in een minder bebost gebied en meer open ruimte rijden.
We stoppen ook even in Collonges La Rouge. We bezoeken hier een heel typisch heropgebouwd oud dorp opgetrokken in rode zandsteen. Mooi en bijzonder.
Tijdens onze laatste stop begint het echter licht te regenen. Er hangen ook dreigende onweerswolken doch het blijft bij wat regendruppels.
Het werd wederom een mooie en vlotte rit zonder tegenslagen.
Hotel Le Sablier Du Temps ***– http://sablier-du-temps.com/fr/lhotel
Dag 4 – Rondrit oost (rood) (255 km)
Donderdag 11 juli
Zoals we hier verwachten in het zuiden is de zon opnieuw van de partij deze morgen. Voorspellingen geven andermaal een warme namiddag met meer dan 30 graden.
Zoals de voorgaande dagen zijn we niet echt gehaast om te vertrekken. We maken van de gelegenheid gebruik om ons te laten fotograferen voor het hotel. De fotograaf van dienst is een belg uit Aalst die eveneens in ons hotel verblijft met zijn gezin.
Om 09:00 uur zitten we terug op ons stalen ros en gaan we de streek naar het oosten van Argentat verkennen. We zullen nog een stuk in de Correze rijden en vervolgens de Cantal binnen gaan. De Cantal is meer bergachtig en op onze weg rijden we ook over enkele kleine cols. Het natuurpark waar we door rijden noemt dan ook niet voor niets Parc Naturel Regional des Volcans d`Auvergne.
Het wordt uiteindelijk echt een FANTASTISCHE RIT. Het is niet de rit van 1000 bochten maar een rit van 10.000 bochten. Als we na vandaag nog geen bochten kunnen nemen met de moto dan gaan we het wellicht nooit leren !
Onze middagstop maken we in Salers ; opnieuw zo`n mooi middeleeuws gerestaureerd dorp.
Salers ligt aan de voet van de weg naar de Col du Pas de Peyrol. we moeten echter vaststellen dat de col vandaag gesloten is tot 17:00 uur. Onze planning valt dus even in duigen en we zijn verplicht een alternatieve weg te zoeken. gezien het beperkt aantal wegen is de keuze vlug gemaakt. We kiezen dan maar door de Col de Legal (1231 meter hoog). Maar voor te vertrekken eten we nog vlug onze picknick op op een muurtje aan de rand van de parking.
Op de Col de Legal krijgen we een mooi beeld over de Cantal.
Ook in de Cantal liggen er heel wat stuwmeren die voor de groene electriciteit zorgen voor de streek. Het zijn tevens pareltjes van natuurlijk schoon zoals hieronder de Lac du Barrage d`Enchanet.
Op aanwijzen van Philip stoppen we verder nog eens aan Les Tours de Merle, de ruine van een oude burcht (citadel) die nu eens niet op een berg staat maar in een dal tussen omringende bossen. De citadel met zijn torens werd gebouwd tussen de 12e en de 15e eeuw door de feodale families van Merle.
Tot afsluiter toch nog een foto van onze Jean die nooit verlegen is voor een grap.
Hotel Le Sablier Du Temps *** – http://sablier-du-temps.com/fr/lhotel
Dag 5 – Rondrit zuid-oost (paars) (278 km)
Vrijdag 12 juli
We beginnen de morgen met een iets frissere temperatuur van 14 graden maar met de zon erbij is dit helemaal geen probleem. Vandaag rijden we terug een stukje door de Cantal tot in Aurillac om dan verder te rijden in het departement van de Lot met Figeac. Eigenaardig maar waar, we zijn naar de Dordogne gekomen maar zijn eigenlijk niet in het departement van de Dordogne binnen geweest.
Onze eerste koffiestop nemen we in Aurillac, departementshoofdplaats van de Cantal.
Vervolgens zakken we verder naar het zuiden tot Figeac. Figeac is naast Cahors wellicht de meest gekende plaats in de Lot. Op het pleintje waar het stoppen zien we het Museum Champillion ‘Les Ecritures des Mondes’. Jean-Francois Champillion was de Franse taalkundige en wonderkind, geboren in Figeac, die aan de basis ligt van de ontcijfering van de Egytische Hyerogliefen en het ontcijferen van de Steen van Rosetta. Op een binnenkoer ligt een vergroot exemplaar van deze steen van Rosetta.
Zoals onze rondrit gisteren rijden we ook vandaag meestal over kronkelende departementale wegen. Meer echter krijgen we hier wegen waar men de slijtlaag aan het herstellen is. Het herstellen doen ze, door boven op een kleeflaag, fijne kiezel te strooien. Onze motorbanden hebben op dergelijke kiezellaag weinig grip waardoor het uiterst opgeletten geblazen is. Daarbij komt nog dat bestaande asfaltlagen door de hoge temperaturen en de zon beginnen weg te smelten en gladde stroken maken. Het gevoel van een wegglijdende voorband is alles behalve prettig. Het verkeersbord hieronder zullen we wellicht niet zo snel vergeten de komende dagen.
Tot afsluiter wil ik toch enkele foto’s meegeven van Argentat. Argentat is eigenlijk maar een klein dorp maar vooral gekend door de rivier Dordogne die er doorheen vloeit.
Morgen vertrekken we al terug richting Kortrijk. We proberen tamelijk vroeg te starten omdat we graag een stop willen inlassen in Oradour-sur-Glane. Ik probeer daar morgen iets meer over te vertellen.
Hotel Le Sablier Du Temps *** – http://sablier-du-temps.com/fr/lhotel
Dag 6 – Argentat – Limeray (371 km)
Zaterdag 13 juli
Vandaag is het moment van terugkeren reeds aangebroken. We rijden een eerste korte etappe via departementale wegen naar onze tussenstop in Limeray (Amboise) aan de Loire.
De bedoeling is ook dat we even stoppen in het gekende “Villag Martyr” in Oradour-sur-Glane. (zie verder naar onder)
Onderweg rijden we andermaal door prachtige streken en dorpjes.
Zo komen we eveneens voorbij percelen met laagstammige appelfruitbomen. Het eigenaardige hier is dat de volledige boomgaarden afgedekt staan met “netten”. Wat de juiste reden hiervoor kan zijn weet ik zelf niet. Ik kan alleen maar vermoeden dat het misschien een bescherming is voor hevige onweersbuien waardoor het fruit minder kans loopt op beschadigingen.
Kort na de middag komen we in Oradour-sur-Glane.
Het bloedbad van Oradour-sur-Glane vond plaats op 10 juni 1944 in de Franse plaats Oradour-sur-Glane. Het dorp werd die dag door het eerste regiment ‘Der Führer’ van de 2. SS-Panzer-Division Das Reich ingesloten en uiteindelijk verbrand en verwoest. Bij deze overval werden 642 mensen vermoord. Slechts zes personen overleefden het bloedbad.
Waarschijnlijk was het bloedbad een wraakactie. Als aanleiding wordt wel de actie genoemd van het Franse verzet op 8 juni 1944. Toen werd in Saint-Junien, een plaatsje nabij Oradour, een spoorbrug opgeblazen. Hierbij werden twee Duitse soldaten gedood, waaronder SS-Sturmbahnführer Helmut Kämpfe, die een persoonlijke vriend was van majoor Dickman, onder wiens bevel het regiment stond dat de massamoord in Oradour pleegde.
Na de oorlog werd beslist het dorpje in zijn verwoeste staat te behouden en er een monument van te maken.
Wie meer wil weten over het dorp en de gebeurtenis kan een mooi kort relaas nalezen op Wikipedia via onderstaande link.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Oradour-sur-Glane
Een korte impressie kan je ook bekijken op YouTybe http://www.youtube.com/watch?v=fKup4xOFKqs
De rit verloopt verder heel vlot en zonder enig probleem.
Auberge De Launay ** – http://www.aubergedelaunay.com/
Dag 7 – Limeray – Kortrijk (502 km)
Zondag 14 juli
Vanmorgen kunnen we in Limeray pas laat starten gezien het ontbijt pas vanaf 08:00 uur opgediend wordt. Hopelijk ondervinden we niet te veel vertraging door activiteiten rond de 14e juli, nationale feestdag van Frankrijk. Uiteindelijk zal alles nog heel goed meevallen.
Rond de middag zijn we toch al ten westen van Parijs in Dreux. Daar maken we onze middagstop en kiezen voor een lekker slaatje op een terras.
Na onze stop rijden we verder richting noorden. Vanaf Beauvais besluiten we toch te kiezen voor de autosnelweg. Zo komen via Amiens, Arras en Rijsel heel vlot terug in ons eigen landje.
Zoals de vorige malen beleefden we terug een fantastische 7-daagse waar iedereen het volmondig over eens was. We kunnen terug gaan nadenken voor volgend jaar …..