2012 – Cruise – 13 dagen Oostelijke Middellandse zee

Vooraf

Tussen 27 september en 08 oktober 2012 maken we voor het eerst een cruise.  Het wordt een tocht met de rederij MSC op de Middellandse zee en Zwarte zee.
We vertrekken vanuit Venetië, varen onder Griekenland door naar de Zwarte zee tot in Odessa.

Woordje over het Cruiseschip Opera van de Italiaanse rederij MSC  (Mediterranean Shipping Company).
Het schip is 256 meter lang, 29 meter breed en 54 meter hoog.  Het heeft een diepgang van 7 meter en een bruto tonnenmaat van 59058 Ton. Zijn maximale snelheid bedraagt 23.5 knopen of ongeveer 40 km/uur.
De cruiser kan 1712 passagiers en 740 bemanningsleden aan boord hebben.

Via de onderstaande linken kan je meer te zeten komen over de MSC Opera en een kijkje nemen in het schip.

http://www.msccruises.be/be_nl/Schepen/MSC-Opera.aspx (algemene informatie met verschillende 360° tour)
http://www.msccruises.be/be_nl/Images/05_OPERA_fle_tcm23-8226.pdf (technische gegevens)
http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?mmsi=357627000  (huidige positie van het schip – klik op de rode knop: Huidige postie)

Dag 1 – Vertrek naar Venetië

Vanmorgen vertrokken we vanop Zaventem al heel vroeg om 06:30 uur met het vliegtuig naar Venetië.  Om 08:10 uur  komen we op de luchthaven van Mestre (Venetië) op het vaste land.
Om 11:00 uur kunnen we al inschepen op de MSC Opera die in de haven op Venetië ligt.  Zo’n cruiser verkennen neemt al snel enkele uurtjes in beslag.  Het is groot, heel groot.  Hieronder alvast een beeld van het bovendek 11 met de 2 zwembaden.

image

Een bezoek aan Venetië zelf stellen we uit tot onze laatste reisdag. Je leest er later wel iets meer over.

Na een algemene reddingsoefening voor alle opvarenden, waar uitleg gegeven wordt over de noodsignalen, de manier van evacueren en het gebruik van de reddingsvesten, verlaat de Opera omstreeks 17:15 uur de haven en varen we doorheen het grote kanaal naar de Adriatische zee.

image

We varen vannacht naar de hiel van Italië, richting Bari. Op zee krijgen we een flinke zijwind waardoor we de bewegingen van het schip goed voelen.  Maar al bij al valt alles heel goed mee.
Het verblijf aan boord zal zeker meevallen. Het eten is in ieder geval heel lekker en in overvloed aanwezig.

Dag 2 – Bari

Bari ligt in de ‘hiel’ van de laars die Italië vormt. De stad is bekend om haar stranden, oude stad en heerlijk eten.

Bari wint als vakantiebestemming steeds meer aan populariteit. Dit is zowel de administratieve en commerciële hoofdstad van Puglia als een bruisende universiteitsstad. Bari biedt bezoekers talloze activiteiten en een leuke dag weg van het schip voor iedereen, van gezinnen tot koppels die op zoek zijn naar een magisch en romantisch decor.

Om 13:00 uur meren we aan in Bari. De temperatuur is er ruim 25 graden.
Gezien de haven heel dicht bij de stad zelf is gaan we Bari te voet verkennen.  Bari is een mooie pittoreske Italiaanse zuiderse havenstad met een oude stadsgedeelte en smalle kronkelende straatjes en een nieuwer deel met brede lanen en bomenrijen.

image

We bezoeken er onder meer de San Nicolas Basiliek waar onze ‘Heilig Sint Niklaas’ zou begraven liggen.

image

Om 19:00 uur vertrekken we terug vanuit Bari richting Piraeus waar we op dag 4 om 08:00 uur moeten aankomen.
Het schip moet een afstand afleggen van 545 zeemijl of ongeveer 1010 km.

Tijdens de nacht veranderen we ook van tijdszone en moeten we het uurwerk een uur vooruit zetten.

Dag 3 – Op Zee

De dag op de Opera wordt heel warm. De verwachtingen zijn tot 30 – 35 graden. Gelukkig hebben we op het schip een briesje waardoor de warmte draagbaar is.
Op het bovendek maken we het heel gezellig: zonnen, in het zwembad of in de jacuzzi.

image

Net zoals de eerste avond gaan we ’s avonds kijken naar een prachtige show in het Teatro dell’Opera. Gisteren kregen we een spetterend optreden van dansers en acrobaten, vandaag verdiepten we ons in de illusies. Aan boord is er trouwens elke avond een show.

Dag 4 – Piraeus (Griekenland)

Na ongeveer 25 uur varen meren we 08:00 uur aan in de haven van Piraeus. Het wordt opnieuw een snikhete dag met 35 graden. De gids vertelt ons wel dat dit een flink stuk te warm is voor de tijd van het jaar.
Piraeus is ongeveer de grootste haven van de Middellandse zee en vormt 1 geheel met Athene dat er onmiddellijk bij aansluit. Samen wonen er nu ongeveer 4,5 miljoen inwoners.
Met een autocar maken we een rondrit in de stad waar we de meest belangrijke gebouwen te zien krijgen. Einddoel is wel een bezoek aan het prachtige Acropolis.

image

image
Om 16:30 uur varen we al opnieuw de haven uit richting Yalta waar we overmorgen om 08:00 uur zouden aankomen. Van Piraeus naar Yalta is het 681 zeemijl of ongeveer 1280 km.

Dag 5 – Op Zee

Vanmorgen is de hemel zwaar bewolkt, maar het blijft wel droog. Er staat terug een strakke wind van 70 km/u. De voorspellingen geven echter wel nog volle zon en teru ruim 30 graden.
Intussen zijn we de Dardanellen doorgevaren en varen we in de zee van Marmara.

image
Na de middag komen we in de Bosphorus die de toegangspoort vormt tot de Zwarte Zee en de grens is tussen europees en aziatisch Turkije. Intussen zijn de wolken verdwenen en hebben we een lekkere 24 graden op het dek.

De Bosphorus is 32 km lang en is tussen 3.2 km en 660 m breed.

image

Morgen om 08:00 uur komen we aan in Yalta.

Dag 6 – Yalta (Oekraïne)

Volgens de planning komen we om 08:00 uur aan in de haven van Yalta. Het weer is droog en zonnig doch er staat terug een strakke wind van meer dan 70 km/u. De temperatuur is lekker met 22 graden. Verder op de dag loopt die nog op tot 28 graden.

image

Yalta is een stad in de Krimrepubliek op de Krim in Oekraïne. De stad is vooral bekend door de Conferentie van Yalta, die hier in februari 1945 plaatsvond. De 3 grote mogendheden hertekenden toen de toekomst van de wereld tegen het einde van de 2e wereldoorlog.

image

We verlaten de haven voor een rit naar het Lividia Palace – de White Palace – waar het verdrag van Yalta onderhandeld en ondertekend werd. Vandaar gaat de rit naar het Alexander III Palace in Massandra. Dit elegante barokke paleis werd gebouwd en gebruikt door de Russische Romanoff familie.

image
Om 16:00 uur verlaten we terug de haven, ditmaal richting Odessa waar we morgen om 07:00 uur moeten aankomen.

Dag 7 – Odessa (Oekraïne)

Odessa is een havenstad in Oekraïne aan de Zwarte zee. Odessa ligt op de heuvels omheen de haven en is op vier na de grootste stad van Oekraïne. Odessa is het bestuurlijk centrum van de oblast Odessa. We verkennen de stad met een rondrit in autocar. Odessa voelt heel westers aan door de eeuwenoude externe invloeden vanuit Europa en europese bevolkingsgroepen. We zien er vele fraaie gebouwen waarvan het Operagebouw hieronder.

image

Na de middag zijn al terug op weg naar onze volgende haven: Istanbul.
Het weer vandaag was iets minder warm. We haalden wel nog 22 graden met een licht bewolkte hemel. Naar de avond nu klaart de hemel opnieuw helemaal uit.

Dag 8 – Istanbul (Turkije)

Om 06:30 uur vanmorgen varen we terug de Bosphorus binnen. Rond 09:00 uur komen we in de noordelijke haven van Istanbul (Europees deel). De zee is heel kalm en we hebben 22 graden. In de loop van de dag loopt die op naar 30.
We gaan de gehele dag de stad ontdekken: eerst per bus daarna te voet.
Istanbul is een drukke miljoenenstad. Men ‘schat’ het aantal inwoners op ruim 15 miljoen. Met een Nederlandstalige gids bezoeken we o.m. de Blauwe Moskee, de Hagia Sophia (foto hieronder) en de Grand Bazar die eigenlijk een volledig overdekte souk is.

image
Die Grand Bazar is wl immens groot. Als je niet goed oplet zou je er vlug verdwalen. Er zijn 6 poorten (ingengen) en hij omvat 61 straatjes, allemaal gevuld met kleine winkels.

image
Pas vavavond om 19:00 ur verlaten we Istanbul richting Katakolon. Het wordt weer een hele dag varen om 1100 km te overbruggen.

Dag 9 – Op zee

Om te starten nog een mooie avondfoto bij ons vertrek uit Istanbul.

image
Vandaag terug een reisdag op zee. We kregen fantastisch weer en hebben er allemaal een zonnig tintje bijgekregen. Verder hebben we niks speciaals gedaan. Zonnen, luieren en af en toe een cocktail. Het eten is hier werkelijk heel goed. ’s Morgens uitgebreid buffet, de gehele dag zijn er snacks beschikbaar en ‘avonds een 5 of meer gangen menu met lekkere Italiaanse wijnen. Meer moet dat echt niet zijn.
image

Dag 10 – Katakolon (Griekenland)

Om 07:00 uur meren we aan in Katakolon. Het wordt andermaal een mooie windstille dag en 30 graden.

Katakolon is een klein stadje en haventje in de Ionische zee gebouwd in 1857 voor de export van krenten. Het is nu vooral de aanlegplaats van Cruisers die Olympia gaan bezoeken.
We bezoeken er zelf ook de archeologische site van Olympia, de bakermat van de olympische spelen. We zien er de resten van de tempel van Zeus, het gymnasium, de hippodroom en het stadium gebouwd voor 40000 toeschouwers.
image

Op de terugweg stoppen we bij een plaatselijk restaurant waar we verrast worden op een kleine folkloristische show, een Griekse snack en een glaasje lokale wijn.

image

Reeds vanaf 13:00 uur varen we verder naar Dubrovnik waar we morgen omstreeks 08:30 aankomen.
Vannacht keren we eveneens terug naar GMT + 1 en plaatsen we de uurwerken een uur terug.

Dag 11 – Dubrovnik (Kroatië)

Varen met een cruiser verloopt altijd met een perfecte timing. Op zee zijn er nu eenmaal nog geen files of werken die voor vertraging zorgen. We komen altijd exact op tijd aan en vertrekken ook op tijd.

Om 08:00 uur komen we aan in de buitenhaven van Dubrovnik. Er is zon, 21 graden en een lichte wind. De temperatuur zal op de middag toch oplopen tot 27 graden.
Met een shuttlebus worden we naar het oude stadsgedeelte gebracht en kunnen we de stad verkennen.

image

Het is inderdaad zo dat Dubrovnik de ‘Parel van de Adriatische Zee’ genoemd wordt, gewoon prachtig.
Wat we al eerder van plan waren, om volgend jaar een reis te maken naar Kroatië, staat nu zeker op ons programma.

image

Om 14:30 uur zetten we koers naar onze eindbestemming Venetië waar we morgen om 09:00 uur moeten aankomen.

image

Dag 12 – Terug in Venetië (Italië)

In Venetië gaan we de stad bijna de gehele dag kunnen verkennen. Onze terugvlucht is er namelijk pas om 21:40 uur. (aankomst Brussel voorzien om 23:25 uur)

De transfer vanaf de cruiser verloopt wat trager dan voorzien doch omstreeks 10:30 uur brengt een kleinere boot ons vanaf de grote haven naar een aanlegsteiger nabij het San Marcoplein.
Tot 19:00 uur slenteren we door deze mooie stad, straatje in, brugje over en straatje uit.  Natuurlijk maakten we ook een rondvaartje in een gondel. Dat mocht hier toch niet ontbreken.

Venetië is werkelijk een prachtige stad, veruit de mooiste stad die ikzelf ooit al gezien heb.  Je hebt geen ogen genoeg om naar die mooie gebouwen en beelden te kijken.  Het is een stad waar we zeker nog eens zullen terug gaan.

Een cruise is een heel aparte manier van reizen.  Je bent namelijk heel sterk gebonden aan het schip.  Zo’n schip is natuurlijk een varend 5 sterren restaurant waarin niks ontbreekt.  Het ontbrak ons wel echter aan tijd om nog meer te kunnen ontdekken in de havens die werden aangedaan.  De steden die we persoonlijk konden verkennen vielen nog het best van al mee (Bari, Istanbul, Dubrovnik en Venetië). Een cruise is echter wel iets dat je eens moet gedaan hebben om er duidelijk beeld van te krijgen.  Het was al bij al een heel mooie reis en het maken zeker waard.
In totaal bezochten we uiteindelijk toch 8 havensteden die we zelf nog nooit eerder gezien hadden.

We legden met de MSC Opera 3609 zeemijl af wat overeenkomt met 6684 km.  Daar kan je dan nogmaals de vlucht heen en terug Brussel-Venetië bij rekenen (telkens ongeveer 835 km).
Als je financieel niet wil bedrogen eindigen kies je wel best voor een gedeeltelijk of gehele all-in formule. Dranken op een cruise schip zijn nu éénmaal niet goedkoop en met een all-in hoef je je geen zorgen te maken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *