2012 – Frankrijk – 7 dagen Jura met de moto

Van 03 juli 2012 tot en met 09 juli 2012.

Voor het tweede jaar op rij trekken we met de Bende van Jean met de motorfiets voor 7 dagen op uitstap.  Dit jaar staat opnieuw Frankrijk op het programma, meer bepaald de streek van de Jura.
Met de goeie hulp van Rita (vrouw van Bernard) is onze reis vooraf helemaal geboekt en de routes zijn uitgestippeld door Carel.  Nu hebben we alleen nog het goeie weer nodig.

We rijden via Colombey-les-deux-Eglises (tussenstop) naar Lamoura in het departement Jura (Regio Franche-Comté).  De totale te rijden afstand is ongeveer 660 km.
Vanuit Lamoura gaat we 3 rondritten maken en kijken wat de Jura ons te bieden heeft.

Dag 1 – Van Zwevegem naar Colombey-Les-Deux-Eglises (gepland 385 km)

We zijn vanmorgen omstreeks 07:45 u vertrokken zoals gepland. De eerste dag rijden we 385 km. Met voldoende stops en zonder tegenslagen is dit vlot te doen.
Iedereen is in prima stemming en we zien er naar uit. Het weer ziet er prima uit.

image

De rit verloopt echt fantastisch; mooie banen, weinig druk verkeer en de gehele dag mooi weer. Soms wat wolken maar die vliegen zomaar voorbij.

Na een heel leuke dag komen we aan bij onze eindbestemming. In de verte zien we de Mémorial van Charles De Gaulle met het enorme kruis van Lotharingen (44 meter hoog en gemaakt van roze graniet).

image

Vanavond hebben we geluk want Philippe trakteert met champagne voor zijn verjaardag. Gezondheid Philippe en nog vele jaren.

We overnachten in het Hôtel Les Dhuits.

Morgen rijden we dan de Jura binnen.

Dag 2 – Van Colombey-Les-Deux-Eglises naar Lamoura (gepland 275 km)

Andermaal een fantastische rit van 277 km achter de rug. De gehele dag zon met over de middag temperaturen van 26 – 27 graden.
Gevolg is wel dat we wellicht straks een warmteonweer gaan krijgen in de bergen. In de verte is het al flink aan het rommelen en boven ons wordt de lucht al donker.

De keuze van het hotel zal perfect zijn. Mooie kamers en heel net. Het eten zal ook wel in orde zijn.
Je zou het niet denken maar we zitten hier op 1153 meter hoogte.

Natuurlijk hebben we wel een en ander gezien vandaag.
Hieronder een foto van een spoorwegbrug in Chaumont en de omgeving van Morez.

image

image

Tot afsluiten van de avond gaan we nog even wandelen in Lamoura waarvan je hieronder een beeld krijgt.

image

In Lamoura verblijven we 4 nachten in het Hôtel La Spatule.

Dag 3 – Rondrit (gepland 225 km)

Minder fraai weer, het heeft geregend en de lucht is zwaar bewolkt. Maar we zien wel of dit de hele dag zo blijft.

Lamoura is niet groot en op dit moment van het jaar heel kalm. In feite is het een skioord tijdens de winter.
Het eten in het hotel is goed maar niet speciaal. We proefden gisteren van de lokale Jurawijn maar die vonden we maar niks. Vanavond wordt het een klassieker bij het eten.
Straks ontbijten en dan beslissen welke rondrit we juist kiezen vandaag.

Gezien het weer toch uitklaart volgen we toch maar de planning en maken een rondrit in noordelijke richting.

image

We rijden via St-Claude, stad van de pijp en de diamant.

image

Verder via mooie wegen naar Les Cascades du Hérisson. Daar stappen we van de motor en moeten een stuk te voet lopen.

image

In feite zijn het een reeks watervallen op de Hérisson die uitmondt in de Ain.
De grootste waterval komt van 60 meter naar beneden.

image

We rijden terug via het skigebied van Les Rousses.

image

Omdat we te laat zouden in het hotel geraken werd de geplande rit wat ingekort en reden we 190 km.
Uiteindelijk hebben we terug de hele dag nagenoeg geen regen gezien. Morgen zijn de vooruitzichten terug goed.

Nu is het terug tijd om wat te eten.

Dag 4 – Rondrit (gepland 205 km)

Het heeft nagenoeg de gehele nacht geregend. Momenteel is de hemel nog zwaar bewolkt maar de zon is al aan het steken.

Onze rit gaat zuidwaards in richting van de rivier Ain en de Gorges van de Ain.
We komen ’s middags aan het meer van Nantua.

image

In Poncin rijden we over de Ain.

image

Verder in de Gorges de l’Ain terug richting St-Claude.

image

Uiteindelijk terug een mooie dag zonder regen.
Morgen rijden we opnieuw zuidwaards maar meer in de bergen naar de Col du Grand Colombier (1501 meter).
We gaan pijlen klaar schilderen voor de Tour de France die daar straks voorbij komt.

Dag 5 – Rondrit (gepland 245 km)

Onze laatste rondrit hier in de Jura was echt het neusje van de zalm. Van ’s morgens hebben we de zon mee en het wordt steeds beter naarmate de dag vordert. Op de middag hebben we ruim + 27 tot 30 graden.

image

image

Het toppunt van de dag krijgen we op de Col du Grand Colombier. Het baantje naar de top is fantastisch maar het uitzicht op de top is fenomenaal .

image

Tijdens onze vorige ritten hebben we nog nooit zoveel bochten genomen als vandaag en dat allemaal zonder vallen.

Morgen rijden we terug naar onze tussenstop in Colombey-les-2-Églises.

Dag 6 – Vertrek naar huis – Terug naar Colombey-Les-Deux-Eglises (gepland 310 km)

Vanmorgen leek het er niet naar dat het een droge dag zou worden. Om 07:00 uur was het flink aan het regenen en we kregen er nog een bliksemschicht en een donderslag bovenop. Maar het onverwachte gebeurde: tegen 09:00 uur was de hemel terug half open en voor de rest van de dag bleef het kompleet droog. Naar horen is het weer anders in Vlaanderen.

Voor we het departement van de Jura verlaten, rijden we nog even naar Le lac de Chalain

image

En van daar even verderop naar het prachtige uitzicht op de Cirque de Baume.

image

Vanavond zijn we terug in onze eeste tussenstop van de eerste reisdag.
Morgen moeten we spijtig genoeg terug huiswaarts. Het was andermaal een leuke motoruitstap met de vrienden. En met het weer hadden we natuurlijk dikke geluk.

Daar drinken we op …..

image

Dag 7 – Laatste reisdag – Terug naar Zwevegem (gepland 410 km)

Ook hier verliep alles heel vlot: geen pannes, geen haperingen en vooral geen ongevallen. Het was weer een formidabele 7 daagse uitstap met de motorfiets. In totaal reden we net geen 2100 km aan gezapige snelheden met gemiddelden van 50 tot 60 km/u.
Morgen beginnen we na te denken waar we volgend jaar naar toe rijden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.